Behoud en beveilig de onbewaakte overwegen

7 december 2017

spoorwegovergang AlmenVeel onbewaakte spoorwegovergangen zijn belangrijk voor recreanten. De Adviesgroep Infrastructuur en Recreatie pleit voor behoud en beveiliging van deze verbindingen.

Overwegen in kaart gebracht

Zo’n vijf procent van alle Nederlandse spoorwegovergangen is onbewaakt. ProRail wil de komende jaren zoveel mogelijk van deze overwegen opheffen. Uit het rapport van de Adviesgroep Infrastructuur en Recreatie (ANWB, Wandelnet, Fietsersbond, Fietsplatform en NOC*NSF) blijkt dat 82 van de 123 onbewaakte spoorwegovergangen van recreatief belang zijn. Ze worden veel gebruikt door fietsers en wandelaars en verbinden vaak de mooiste stukjes van ons land. De Adviesgroep stelt nadrukkelijk dat veiligheid ook voor de adviesgroep een belangrijk aspect is. Wim Bot van de Fietsersbond: “Die veiligheid bereik je niet alleen door opheffen, maar ook door beveiligen of ongelijkvloers maken van een overgang”.

Overwegen met recreatief belang

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft al extra geld beschikbaar gesteld voor het beveiligen van onbewaakte overwegen. Door de sensortechniek die aankomende treinen moet detecteren, zijn de kosten per overweg hoog. Alle onbewaakte overwegen zo aanpakken lijkt niet haalbaar. Maar er zijn goede alternatieven voor een veiliger spooroversteek zoals het plaatsen van hekken of het aanleggen van een fiets/wandelbrug of -tunnel. Ankie van Dijk van Wandelnet: “We hopen dat ons rapport aanleiding is om overwegen met een recreatief belang, per stuk te bekijken en zo tot oplossingen te komen. Er zijn al zo veel overwegen verdwenen dat de nu nog resterende extra belangrijk worden”.

Voorbeeldprojecten

Er wordt nu gewerkt aan de beveiliging van drie onbewaakte overwegen: in Hoogkarspel (Noord-Holland), Littenseradiel (Friesland) en in Appingedam (Groningen). Discussies over andere overwegen zijn gaande. Naar aanleiding van een informatieavond in Almen bekijken ProRail en de gemeente of het mogelijk is om daar twee in plaats van één overweg open te houden. De Adviesgroep is verheugd dat haar aanpak lijkt bij te dragen aan het voeren van dergelijke discussies.

Minder overwegen

Nederland heeft het drukst bezette spoornet van Europa met ruim 7000 kilometer spoor en 1900 spoorwegovergangen. In de jaren tachtig waren er nog zo’n 3500 overwegen. Door het sluiten van overwegen zijn op veel plekken barrières ontstaan voor wandelaars en fietsers.

 

Foto: onbewaakte spoorovergang in Almen (Han van der Voet)

Steun ons