Routewijzigingen Waterliniepad SP 18

2. Alle trajecten
  3. Tips & ervaringen39
  4. Meldingen & wijzigingen
Pagina/Regel/Kaart Richting Melding Tekst wijzigen in/nieuwe situatie Categorie Datum
Herziening Waterliniepad Let op: de gids van het Waterliniepad is op dit moment uitverkocht. We onderzoeken de mogelijkheid voor een nieuwe editie. Tegelijkertijd wordt de route bijgewerkt. Dit kan betekenen dat op een aantal plaatsen routelijn, beschrijving en markering in het veld niet met elkaar in overeenstemming zijn. We streven ernaar dat de markering goed is. Volg zoveel mogelijk de markering! Mocht u toch mislopen, meld het ons via het meldsysteem! 11 dec 2016
08 | 14 | 0 Nieuwe stickers!!!!!!!!!!! Wegens de slechte kwaliteit van de originele Waterliniepad stickers is besloten om vanaf eind mei 2008 over te gaan op de normale geel/rode sticker (dus zonder rood/wit/blauwe omranding) Tracering 21 jan 2014
20 | 26 | 01 heen Kaart 1, komende vanaf (1) naar (2). In verband met het verleggen van rijksweg A1 en een nieuw viaduct, is de route omgeleid. Muiden is lastig te bereiken Vanaf "De asfaltweg langs de Vecht" ": De asfaltweg langs de Vecht volgen. Nadat u 1 km langs de Vecht heeft gelopen gaat de omleiding rechtsaf, Reaalspolderweg, uitlopen tot einde, linksaf langs spoor, Ton Storkpad. Na 1200 m bij het uitwateringskanaal komt u weer op de route, rechtdoor. Tracering 14 dec 2013
20 | 0 | 1 Nieuw overnachtingsadres te Muiden B&B Studio Amuda Weesperstraat 8 1398 XX Muiden Tel. +x31(0)294-261362 Mob. +x31(0)6-22560566 info@studioamuda.nl www.studioamuda.nl Overnachtingen 07 mei 2012
22 | 02 heen Waterliniepad. Etappe van Muiden naar Naarden. Door de bouwput bij Muiden vanwege het nieuwe aquaduct is het niet mogelijk om langs de zuidkant van de A1 naar het Naardermeer te wandelen. Het pad langs de Uitwatering is geheel verdwenen. Oplossing: loop vanuit Muiden langs de Naarder trekvaart naar de Hakkelaarsbrug. Sla daar bij de stoplichten rechtsaf en steek de A1 over via het viaduct. Ga links onder het spoor door. Je loopt nu weer op de route. Tracering 25 feb 2015
23 | 04 | 02 terug In verband met het verleggen van rijksweg A1 en een nieuw viaduct, is de route omgeleid. Muiden is lastig te bereiken. Kaart 2, komende vanaf (3) via (2) naar (1). „Over brug en RA graskade langs water." vervangen door: Na de brug naast de spoorlijn, gaat de omleiding rechtdoor langs het spoor, Ton Storkpad. Na 1200 m rechtsaf, Reaalspolderweg. Einde, na 980 m linksaf, u bent weer op de route. Tracering 14 dec 2013
24 | 02 | 03 heen Door reconstructie van de omgeving bij boerderij Stadzicht is een routewijziging mogelijk geworden. In Stadzigt is nu een informatiepunt en een horeca-gelegenheid gevestigd. Na "een verharde weg." invoegen U gaat 100 meter voor de boerderij rechtsaf het klaphek door en vervolgt u het graspad langs de bosrand. Na ongeveer 300 meter komt u op een kruising waar u verder kunt lopen richting bezoekerscentrum Stadzigt of rechtsaf richting de Muggenbult. Vanaf de bult heeft u een prachtig uitzicht over een deel van het meer. Bij Stadszigt aangekomen loopt u langs het botenhuis door een klaphek en steekt links de werf over richting uitgang u gaat voorbij het beheerderskantoor meteen rechtsaf het hek door het pad op en loopt u verder over een verhard pad totdat u uitkomt op de Voormeer. Hier gaat u rechtsaf de brug over richting Graaf Willem de Oudelaan. Tracering 21 mei 2015
25 | 07 | 03 terug Door reconstructie van de omgeving bij boerderij Stadzicht is een routewijziging mogelijk geworden. In Stadzigt is nu een informatiepunt en een horeca-gelegenheid gevestigd. "Bij splitsing LA" vervangen door Over de brug gekomen vanuit de Graaf Willem den Oudelaan loopt u via de Voormeer links af door het klaphek richting bezoekerscentrum Stadszigt. U passeert een klaphek en loopt rechtsaf voor het bezoekerscentrum langs. U steekt de werf schuin over langs de werkschuur aan de rechterhand en loop om de hoek in de richting van het boothuis. Daar gaat u het klaphek door en loopt het pad op en neem de tweede afslag over een dijkje in de richting van de bosrand. Daar komt u een kruising tegen waar u rechtdoor kunt en eventueel de Muggenbult kunt bezoeken. Hier heeft een prachtig uitzicht over het een deel van het meer. Rechtsaf via een graskade die de bosrand volgt komt u uit bij een klaphek waar u links af de Meerkade op loopt. RA, route "Naardermeer". Tracering 21 mei 2015
26 | 04 | 10 Routewijziging langs interessante huizen doe op grond van de Kringenwet van hout zijn gebouwd. "Na 250 m rechtsaf, Verl;engde Fortlaan' vervangen door Na 350 m rechtsaf, Sandtmannlaan. Kruising met verlengde Fortlaan, linksaf, Verlengde Fortlaan 21 mei 2015
27 | 0 | 04 overnachtingsadres 6 vervalt (Mw J. van der Stoel) vervallen Overnachtingen 20 jan 2014
27 | 07 | 04 terug Routewijziging langs interessante huizen doe op grond van de Kringenwet van hout zijn gebouwd. Invoegen na verlengde Fortlaan Op kruising Verlengde Fortlaan-Nagtglaslaan – Sandtmandlaan, Sandtmanlaan in en loopt deze uit tot aan de Zwarteweg. LA. Tracering 21 mei 2015
28 | 0 | 05 Er is een restaurant geopend bij Fort Uitermeer Restaurant Uit & Meer, Uitermeer 5, Weesp, www.restaurantuitenmeer.nl, Geopend: Woensdag t/m Zondag vanaf 11:00 (keuken 12:00 tot 21:00) tel 0294-416973 Tracering 09 mei 2012
28 | 06 | 05 heen => de tekst: ''.....aan het eind van het graspad, na een houten bruggetje, linksaf de asfaltweg op .. t/m en na 50 m rechtsaf '' vervalt omdat de brug naar de asfaltweg niet meer toegankelijk is voor wandelaars. Komende uit de Naardermeer door het klaphek de 's-Gravelandseweg rechtsop, tot aan slagboom, 80 meter verder, die in het verlengde van de weg ligt. Deze te passeren en door te lopen tot aan de fortbrug. Vandaar de route weer te vervolgen zoals deze was aangegeven. Tracering 21 jan 2014
29 | 04 | 05 terug knuppelpad na Fort Uitermneer is vervallen. In plaats van "..over bruggetje LA" tot Volg route Naardermeer .. over bruggetje RA en doorlopen tot de slagboom. RA, 's-Gravelandseweg naar het klaphek 80- meter verder LA, Naardermeer in. . Tracering 21 mei 2015
36 | 0 | 08 Toekomstvariant is nog NIET gerealiseerd! Een brug ontbreekt waardoor wandelaars over VERBODEN TERREIN komen. Tracering 21 jan 2014
38 | 0 | 09 Toegankelijkheid dijkje bij punt 2 Ondanks borden "Verboden Toegang" mag u gewoon over het dijkje wandelen, als u zich houdt aan de condities vermeld op pagina 11 van de gids Tracering 21 jan 2014
38 | 0 | 09 Toekomstvariant is nog NIET gerealiseerd! Een brug ontbreekt waardoor wandelaars over VERBODEN TERREIN komen. Tracering 21 jan 2014
39 | 0 | 09 VERBODEN VOOR HONDEN Met nadruk wijzen we er op dat de route over de graskades langs het Waterleidingkanaal verboden terrein is voor honden (ook indien aangelijnd) Overtreding van dit verbod zal zeer waarschijnlijk leiden tot sluiting voor alle wandelaars, we doen daarom een beroep op wandelaars die met hun hond willen lopen dit gedeelte van de route te mijden. Medewerkers van het Waterleidingbedrijf van de Gemeente Amsterdam zullen overtreders onmiddellijk verbaliseren. Tracering 21 jan 2014
40 | 02 | 10 VERBODEN VOOR HONDEN Met nadruk wijzen we er op dat de route over de graskade langs het Waterleidingkanaal (tyussen punten 1 en 3 op de kaart) verboden terrein is voor honden (ook indien aangelijnd) Overtreding van dit verbod zal zeer waarschijnlijk leiden tot sluiting voor alle wandelaars, we doen daarom een beroep op wandelaars die met hun hond willen lopen dit gedeelte van de route te mijden. Medewerkers van het Waterleidingbedrijf van de Gemeente Amsterdam zullen overtreders onmiddellijk verbaliseren. Tracering 21 jan 2014
40 | 0 | 10 De markering voert nu over het in het boekje gestippelde deel en via kijkpunt 5. Het is een mooie aanpassing langs de rand van een natuurgebied en door een recreatie stuk. Een gedeelte gaat via de Bethune wandeling; hun paaltjes zijn voor een gedeelte gebruikt Op de oude route is de markering verwijderd. Tracering 21 jan 2014
46 | 0 | 11 Nieuwe kampeermogelijkheid Fort aan de Klop 1e Polderweg 4 3563 MC Utrecht tel 030-266 0555 www.fortaandeklop.com Overnachtingen 20 jan 2014
50 | 0 | 12 Nieuw B&B adres te Groenekan (aan de route) Familie van Hulst Bed and Breakfast-Groenekan, Ruigenhoeksedijk 51, 3737MP Groenekan Tel. 0346-822366 www.bedandbreakfast-groenekan.nl Overnachtingen 20 jan 2014
52 | 27 | 13 => ''en onder viaduct door'' Dit voetgangerstunneltje is begin 2005 af en toe tijdelijk gestremd. neem desnoods het pad evenwijdig aan de 4 baans Waterlinieweg in Noordelijke richting tot aan de Berekuil. Steek daar de weg over en vervolg uw weg via het voetpad in Zuidelijke richting tot u weer aan het bewuste tunneltje komt. Tracering 21 jan 2014
54 | 08 | 54 Oude tekst: U komt uit op Koningsweg. Deze steekt u over en op fietspad gaat u even naar rechts. Nog voor viaduct linksaf, smal pad. Dit pad loopt onderlangs talud van autoweg. U passeert ingang van Lunet II. Aan eind rechts trap op en langs autoweg spoor oversteken. Via trap omlaag. Nieuwe tekst: U komt uit op Koningsweg. Deze steekt u recht over en u loopt de klinkerweg (als hek dicht is, kunt u er rechts omheen lopen). U passeert ingang van Lunet II. Aan het eind rechts trap op en langs autoweg spoor oversteken. Via trap omlaag. Tracering 21 jan 2014
55 | 09 | pag.54 terug Door verbreding van de A12 is het niet toegstaan om nog door de berm van de snelweg te lopen. Na "U neemt eerste weg rechts, Marsdijk " tot en met "....via tunnel snelweg onderdoor" tekst vervangen door Aan het einde van de Marsdijk linksaf via tunne snelweg onderdoor. Tracering 02 okt 2014
56 | 03 | 14 heen Door de verbreding van de A12 is de route verlegd. NB het is verboden de oude route door de berm van de snelweg nog te lopen! De zin " Na 200 meter rechtsaf, een klinkerweg." tot "Neem na 750 meter het fietspad" vervangen door Na het viaduct rechtsaf asfaltweg (Marsdijk). Aan het eind linksaf (Mereveldseweg) door tunnel. Direct na tunnel rechtsaf (Fortweg). Tracering 03 okt 2014
56 | 0 | 14 nieuw B&B adres (centrum Bunnik, ongeveer 2 km van de route) De Binnenplaats Bunnik Dorpsstraat 44, 3981 EB Bunnik tel. 06-535 216 44 info@debinnenplaatsbunnik.nl website: www.debinnenplaatsbunnik.nl Overnachtingen 20 jan 2014
57 | 02 | 14 terug In verband met de verbreding van de A12 mag niet meer door de berm van de snelweg gelopen worden. Route is om Fort Vechten verlegd. Na "Wayensedijk." tot en met "..parallel aan snelweg" tekst vervangen door: AHE LA Fortweg. RD naar Houten. Op splitsing LA door tunnel. Eerste weg RA, Marsdijk. AHE LA Achterdijk onder snelweg door. Tracering 03 okt 2014
62 | 0 | 16 Camping Fort Werk a/d Korte Uitweg (Nr.30 in de gids) van te voren bellen of er wel gekampeerd kan worden vanwege vergunningsproblemen: 030-6342199/06-16268101. Overnachtingen 20 jan 2014
64 | 0 | 17 De route tussen Molenbuurt en Fort Honswijk, via de gedekte gemeenschapsweg, is weer toegankelijk Binnenkort zal de markering ook helemaal weer up to date zijn (geel/rode stickers, zonder blauwe rand) Tracering 21 jan 2014
66 | 32 tm eind | 18 Heen: De tekst vanaf: " Ca. 100 m na huisnummer 3  .... " tm ... (19) rechtdoor, Zowijkseweg" vervalt. "gaat u weer rechtsaf, van de dijk naar de Lek. Linksaf een brug overgaan en dan rechtdoor, over een breed graspad door de uiterwaarden. Even voor een brug met stuw scherp linksaf over een grasdijk. U passeert verderop Fort Everdingen aan uw rechterhand en loopt omhoog naar de verharde weg op de dijk. Op de dijk linksaf (Goilberdingerdijk) Dijk blijven volgen, alle zijwegen en paden negeren. Vlak voor het Fort Werk aan het Spoel, na bord 50 km, rechtsaf langs boerderij de dijk af en rechtdoor over halfverhard gravelpad, langs kogelvanger, tot Prijsseweg. Hier rechtsaf tot kruispunt van wegen. Dit is punt (19)   Tracering 11 mei 2012
66 | 0 | 18 Gelegenheid tot het nuttigen van enige spijzen en of dranken bij Fort aan het Spoel.Openingstijden: dinsdag tot en met zondag van 10.00 tot 21.00. Bij Fort aan het Spoel kan men tegenwoordig op een erg mooie locatie de inwendige mens versterken: zie http://www.werkaanhetspoel.nl/webv341/index.php?option=com_content&view=section&layout=blog&id=11&Itemid=67. Tracering 08 mei 2012
66 | 0 | 18 Op 2 juli 2010 is de Liniepont tussen fort Honswijk en fort Everdingen in de vaart gekomen. Hierbij gaat het vaarschema: Voetveer van 2 juli tm 26 september 2010 op vrijdag t/m zondag van 10:00 tot 17:00 Afvaart vanaf Honswijk: elk heel en half uur tot 16:30 (laatste afvaart) Afvaart vanaf Fort Everdingen: 10:15, 10:45 en verder tot 16:45 (laatste afvaart) Kosten: voetgangers Euro 1,00 kinderen tm 12 jaar gratis Op 15 juni 2011 om 13.00 uur legt voor het eerst de Liniepont van Uit®waarde officieel aan bij Werk aan het Spoel in Culemborg. De wethouders Herman Geerdes van Houten en Margot Stolk van Vianen brengen de Liniepont naar de aanlegsteiger bij Werk aan het Spoel. De liniepont is een verbindende schakel in de Nieuwe Hollandse Waterlinie en het Waterliniepad. Door de inzet van de liniepont wordt het Lekacces - de forten Werk aan het Spoel, Honswijk en Everdingen en hun omgeving- , (re)creatief beleefbaar voor het publiek , waarbij de Lek niet langer een barrière vormt , maar een bijzonder beleefbare verbinding wordt. Tracering 21 jan 2014
67 | 10 tm 13 | 18 De tekst: "Op kruising (19) .. tm ... RA naar Lek" vervalt Op kruising (19) rechtsaf Prijsseweg. Na 650 m Linksaf, halfverhard pad langs kogelvanger. Tussen Fort Werk aan het Spel en boerderij door. Linksaf de dijk op. Voor Fort Everdingen rechtsaf naar de Lek. Rechtsaf, graskade. Na... " De oorspronkelijke tekst vervolgen vanaf "1 km tussen fort en rivier ... etc. " Tracering 11 mei 2012
67 | 0 | 18 Nieuw overnachtingsadres: mevr. E. van den Bogaard Beusichemsedijk 12 4101 NV Culemborg Tel:0345-534094 Website: www.pensiondeappelgaard.nl e-mail: eveline@pensiondeappelgaard.nl toevoegen Overnachtingen 20 jan 2014
74 | 1 tm 3 | 19 Heen:De tekst vanaf: " U steekt bij ... tm .... de dijk opgaan" vervalt. Komende van de Prijsseweg bij punt (19) linksaf, Zowijkseweg. Na ongeveer 800 m. rechtsaf over een hek langs een houtsingel en met plank plus leuning over de wetering naar de Diefdijk. Hier linksaf. De oorspronkelijke tekst vervolgen vanaf "U gaat over de snelweg heen. De ..."   Tracering 11 mei 2012
74 en 75 | 0 | 19 Kijkpunt 2 en foto bovenaan pag. 75 vervalt Door verbreding van de A2 is de waterkering in de Diefdijk afgebroken. Een modern viaduct is er voor in de plaats gekomen. Tracering 11 mei 2012
75 | 1 tm 6 | 19 De gehele routebeschrijving Terug vervalt Terug: Aan het eind Acquoyseweg, linksaf brug over (20) en rechtsaf, Diefdijk. Over snelweg heen en na ongeveer 1 km rechts van de dijk af. Na ongeveer 650 m over hek en linksaf, Zowijkseweg. Na ongeveer 800 m bij punt (19) rechtsaf, Prijsseweg.   Tracering 10 mei 2012
78 | 0 | 21 De route naar/van het station Leerdam is veranderd. Als men van het station komt moet men aan het eind van de Stationsweg rechtsaf de Spoorstraat ingaan, dan linksaf de Koningin Emmalaan nemen en vervolgens de tweede straat links, Watertorenlaan. Aan het einde van deze laan is men weer op de route zoals aangegeven in de wandelgids. Tracering 25 mei 2012
84 | 0 | 22 Nieuwe L&O adres te Kedichem EIgenaar is bereid u van en naar de pont in Heukelum  te halen/brengen. De pont ligt op ongeveer 1,5 km van de route B&B Fruitbedrijf Stek Marjan van den Berg en Johan Stek Tiendweg 2 4247 EV Kedichem T. 0183-561443 M. 06-26088798 www.indenbongerd.nl Overnachtingen 01 okt 2013
92 | - | rondwandeling Loevestein Nieuw B&B in Brakel, 2 km van Poederoijen in de rondwandeling "Loevestein" bldz 92 Logies en ontbijt Brakel, Appelweg 1, 5306 AE Brakel, tel: 0418-670788, fax 084-7599174,mobiel nummer: 06-20759735 e-mail: logiesontbijtbrakel@gmail.com, info: www.logiesontbijtbrakel.nl afstand: 2 km van Poederoyen in rondje "Loevestein" Overnachtingen 20 jan 2014
92 | 0 | rondwandeling Loevestein We raden u aan de rondwandeling Loevestein tot nader order niet te maken. Er wordt met zware machies gewerkt aan de Lekdijk. Ook vindt er veel transport plaats met zandauto's Hierdoor ontstaat een gevaarlijke situatie voor wandelaars. Er is geen alternatief voor de route die in de gids is vermeld. Tracering 02 okt 2013
93 | 0 | 24a Voetveer Woudrichem-Loevestein vaart deze zomer (2010) weer In april alleen met pasen en in de weekeinden (Za en Zo van 12:30 tot 17:30) Vanaf 1 mei op Za, Zo en Ma van 12:30 tot 17:30 overige dagen vanaf 10:30 - 17:30 Tracering 20 jan 2014
94 | 0 | 25 Nieuwe Horeca gelegenheid In de jachthaven van Sleeuwijk is een nieuwe restaurant geopend, Boven de Rivieren. Het waterliniepad loopt er precies voor de deur. Het nieuwe drijvend restaurant Boven de Rivieren in Sleeuwijk opent paaszondag (2005) zijn deuren Boven de Rivieren in Sleeuwijk is vanaf zondag elke dag, behalve maandag, geopend vanaf 11.00 uur. De keuken is open tot 21.00 uur. Tracering 20 jan 2014
98 | 0 | 26 Koffie en thee verkrijgbaar bij Fort Bakkerskil (kijkpunt 3) Bed & Breakfast Fort Bakkerskil - Koos en Marjolein Lucas - Kildijk 143 - 4255 TH Nieuwendijk - 06-45934892 - 06-20026824 Tracering 25 mei 2012
98 en 114 | 0 | 26 Nieuwe B&B in Werk aan de Bakkerskil Bed & Breakfast Fort Bakkerskil - Koos en Marjolein Lucas - Kildijk 143 - 4255 TH Nieuwendijk - 06-45934892 - 06-20026824 Overnachtingen 24 mei 2012
102 | Kijkpunten (1) | 28 Pontje Steur-Werkendam (Steurgat) - actualisering van het eerste item in de eerste kolom van blz. 102 Voet- en fietsveer verbinding over het Steurgat tussen Kooike en Draepkilweg . Vaartijden: In mei en tweede helft september alleen in de weekenden en op feestdagen van 10:00 tot 18:00 (af en aan) In juni, juli, augustus en tot half september dagelijks van 10:00 tot 18:00 (af en aan) Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevr. Van den Heuvel tel. 06-27574184 Zie ook www.voetveren.nl Openbaar Vervoer 23 dec 2011
109 | - | 06,7 Een wandelaar meldt ons: Als buschauffeur en wandelliefhebber wil ik u hierbij informeren dat per 17 juli 2011 a.s. er een aantal ingrijpende wijzigingen zijn m.b.t. de buslijnen in het Gooi. Met name lijn 106 van Hilversum naar Weesp gaat veel minder rijden op het traject Hillversum - Nederhorst den Berg. (zie ook www.9292ov.nl na half juli) Openbaar Vervoer 02 jul 2011
110 | 0 | 24 Van Gorinchem NS naar Dordrecht NS via de Kop van Van Gorinchem NS naar Dordrecht NS via de Kop van ’t Land. Dat is de route die de nieuwe buurtbus vanaf 16 augustus 2004 rijdt als vervanging van de lijn 6. Kaartverkoop in de buurtbus. De buurtbus rijdt niet op zaterdag, zondag en feestdagen. Informatienummer: 0416-355250 Zie toelichting hiernaast. Openbaar Vervoer 19 jan 2014
112 | 01 | 01 Nieuw overnachtingsadres te Weesp Ems Willems Bed and breakfast de Roskam Prinses Beatrixlaan 3c 1381 AG Weesp 06 55 44 33 48 04 bb.deroskam@hotmail.com www.bedandbreakfast.nl/bed-and-breakfast-nl/weesp/bb-de-roskam/8851 Overnachtingen 07 sep 2012
112 | 0 | 04 2 L&O adressen in Bussum zijn vervallen: W. van der Kruis, Parklaan 13 en Adriaan & Berdine Branderhorst, Koninginneweg 12 Overnachtingen 20 jan 2014
112 | midden van de pagina | 07 3 vervallen L&O adressen te Nederhorst den Berg nr 9, 10 en 11, respectievelijk Hotel het Spiegelhuys, Dammerweg 3; Mw M. Duyvestein, A. Mauvelaan 12; Mw Timmerman, Lijsterlaan 12. zijn alle drie gestopt met het aanbieden van Logies & Ontbijt Overnachtingen 20 jan 2014
112 | 19 | 10 Vervallen L&O adres te Nederhorst de Berg Nr 6 Mw. A. Duyvestijn, A. Mauvelaan 12 Overnachtingen 20 jan 2014
113 | - | 18 Nieuw L&O adres in Culemborg (aan de route) Lots4U, Goilberdingerdijk 25 4105 LB  Culemborg T: 0345 519527 I: www.lots4-u.nl Overnachtingen 20 jan 2014
74/75 | 0 | 19 Als u met een hond wandelt dient u toch de route volgens de getrokken routelijn tussen de Prijsche Wetering en de Diefdijk te volgen. Zie ook de aanwijzing onder het kopje Bijzonderheden op blz. 75. Tracering 20 jan 2014