Overijssels Havezatenpad

Terug naar forum overzicht

Overijssels Havezatepad LAW 12

Naar de routepagina
54reacties
Inloggen of registreren (gratis) is nodig om een reactie of bericht te kunnen plaatsen.
  1. pact_family

    De route van Nijverdal naar Rijssen volgt een behoorlijke omweg, want beide plaatsen liggen maar 8 kilometer van elkaar maar de etappe tussen beide plaatsen maakt er 21 van. Maar dan loop je ook weer door prachtige natuur- en cultuurlandschappen. Wat te denken van het Wierdense Veld. Het is er erg nat, maar dat blijkt ook de bedoeling te zijn. Er wordt een poging gedaan om het hoogveen weer nat te krijgen. Dit Overijsselse landschap is erg de moeite waard. Voortdurend andere aangezichten door zandpaden, bossages en de Regge die ook weer een stuk gevolgd wordt. Al met al weer genoten van het prachtige Overijssel. Makkelijk is dat begin en eindpunt met de trein te bereiken zijn. En die gaat ook op zondag. Onderweg 2 Rust.nl plekken gevonden, maar die zijn in de winter niet open. Koffie meenemen, want er is geen horeca onderweg.

  2. hannie

    Het Overijsels Havezatenpad is een prachtige route dwars door Overijssel, die ons de veelzijdigheid van deze mooie provincie laat zien. En, ingedeeld in etappes van 17 tot 23 km, prima met openbaar vervoer te doen!

  3. pact_family

    Ook in het nieuwe jaar maar weer op pad. Van de Archemse stuw naar Nijverdal een stuk van 21 km. De posts in dit forum maken we wel wat terughoudend, want blijkbaar is er een tijdlang behoorlijk gewerkt aan de Regge. Er is echter niets meer van te zien. De route is prima te volgen. Het eerste deel dicht langs de rivier, soms op de oostelijk, soms op de westelijk over. Wel zijn er her en der routewijzigingen, maar deze zijn goed gemarkeerd. Een vreemde wijziging is de nieuwe route door Hankate. Daar is weliswaar horeca, maar dit noopt je ook om ruim een kilometer langs een drukke weg te lopen in plaats van een rustige binnendoorweg naar Rhaan. Overigens is restaurant Hankate zelf failliet en zul je je kopje koffie bij Outdoorcentrum Aktief Overijssel moeten nuttigen. Hopelijk gaat die ook niet over de kop, want dan heeft deze wijziging geen zin. Na Schuilenburg volgt de route een tijdlang niet meer de oever van de Regge, maar de weg. Dat veranderd als er een fietspad in zicht komt. Wat ik vandaag op veel plekken gemist heb zijn de paaltjes met de routeaanwijzingen. Die zullen vast weer terugkomen als de route eenmaal weer gepubliceerd is. Tijd voor een nieuw boekje. Zonder problemen in Nijverdal aangekomen. Wel interessant dat het station aldaar ook verplaatst is. Dat ligt nu 500 meter verder naar het westen. Ik was er bijna voorbij gelopen. Nu met de trein via Zwolle naar Ommen en nog een stukje met de bus naar Den Ham. Dat kan gelukkig op een doordeweekse dag. In het weekend is dat lastiger, dan rijden de bussen niet of minder frequent.

  4. pact_family

    De afgelopen dagen veel onderweg geweest op het Havezathenpad. Wie op zondag tussen Zwartsluis en Genemuiden wil wandelen komt bedrogen uit. Het veer tussen deze plaatsen gaat in de wintermaanden niet op zondag. Dus maar in Genemuiden gestart voor de wandeling naar Zwolle. Deze etappe volgt bijna geheel het Zwarte Water en de Vecht en daardoor slinger je voortdurend van links naar rechts door het landschap. Aan weerszijden van de route eindeloze polders, maar precies langs de dijk en de rivier is het landschap interessant genoeg om door te wandelen. Je komt zelfs wat havezathen tegen die men in de gids is vergeten te vermelden. Huis den Doorn en voormalig huis ter Haerst. Helaas is het voetveer over de Vecht ook gesloten van november tot mei, dus je moet omlopen. Niet het meest interessant gedeelte van de etappe, omdat je wel erg dicht in de buurt van de A28 komt. Daarna stuurt de markering je anders dan de route in het boekje. Die gaat dwars door Berkum, de markering (en ook de GPS file van deze site) stuurt je over de Vechtdijk via het Hanzestedenpad. Prima route, ware het niet dat naastgelegen woonwijk ook gebruik maakte van deze dijk voor het zondagse ommetje. Een leuke etappe, beetje veel verharde weg.
    De volgende dag van Zwolle naar Varsen gelopen. Dat is een erg mooie etappe. De ene havezathe na de andere doet je begrijpen waarom deze route zo is genoemd. De paden zijn al even prachtig als de markeringen. En langs de gehele route liggen bushaltes en treinstations, dus het vervoer is prima. Ik moet nog terug naar Genemuiden om mijn auto op te halen en doe dat middels bus, trein, bus en bus in anderhalf uur.
    Vandaag verder in Varsen. Het eerste deel is minder interessant. Drukke wegen en dwars door de nieuwbouwwijken van Ommen. Maar na de Vecht wordt het weer erg leuk. Hoogtepunt natuurlijk landgoed Eerde. Ik was hier al eens in de zomer en dan is het nog indrukwekkender. Deze driedaagse eindigt na 75 kilometer in Den Ham. Hopelijk binnen afzienbare tijd weer verder.

  5. pact_family

    Etappe 2 van Muggenbeet neer Zwartsluis is een zeer prettige wandeling. Uiteraard is de markering weer geweldig door de vele paaltjes die je tegenkomt. Zelfs op lange rechte einden af en toe een paaltje om je gerust te stellen dat je op de goede weg bent. Van maandag tot zaterdag is ook het Openbaar Vervoer prima. Overal langs de route zijn bushaltes, zodat je de etappe naar believen in kunt korten of verlengen. En de horeca is in dit deel van het land prima. Niet allen veel, maar ook kwalitatief goed en goed gepositioneerd. Mijn lunchpauze was ter hoogte van Zuideinde en daar kon ik kiezen uit drie goed uitziende restaurants. Ik koos natuurlijk voor de meegebrachte boterhammetjes, maar dat terzijde. De wandeling door Giethoorn is natuurlijk het hoogtepunt, al doet Belt Schutsloot er niet voor onder. Leuk om te zien dat bij elk bruggetje een zak met 25 kilo strooizout stond. Er was immers gladheid aangekondigd en een strooipunter bestaat natuurlijk niet. Het was weer een mooie etappe waar helemaal niks mis mee is. Uiteindelijk met aan- en aflooproute 29 kilometer afgelegd.

  6. pact_family

    Etappe 1: Steenwijk - Muggenbeet 32 km. Op de kortste dag van het jaar begonnen aan een nieuw pad en omdat we in Steenwijk aangeland waren met het Friese Woudenpad gekozen voor het Havezathenpad. En natuurlijk omdat Overijssel een prachtige wandelprovincie is waar de paden op een fantastische manier zijn gemarkeerd. Toch slaag ik er in om al na een paar kilometer verkeerd te lopen. Ik volg niets vermoedend de rood-witte markingen langs het kanaal van Steenwijk naar Ossenzijl en heb lange tijd niet in de gaten dat ik variant C van het Woudenpad volg. Die route staat ook niet op de kaart aangegeven, dus ik ga er vanuit dat het een routeaanpassing is. Pas als ik een heel eind verder op de site van het Nivon (lang leve mobiel internet) geen aanpassing kan vinden besluit is rechtsomkeert te maken en de route richting Steenwijkerwold weer op te pakken. Daarna komen er nog een paar punten waar we andere routes kruisen, maar die zijn beter aangegeven. Of ik let beter op. Het zal het laatste wel zijn.
    De route zelf is natuurlijk prachtig. Het relief dat door het opgestuwde keileen is ontstaan en daarna de Weerribben zorgen voor een schitterende wandelomgeving. Gelukkig is het ook de hele dag droog, een unicum in deze donkere dagen voor kerst.In Muggenbeet is cafe Geertien open, maar ik hijs mezelf in de auto en ga mijn fiets halen in Steenwijk. Openbaar vervoer is tegenwoordig een ramp in dit land. Als je maar op maandag tot en met vrijdag wilt wandelen, dan gaat het prima. In het weekend red je jezelf maar. Nou ja, dan maar eerst op de fiets en dan lopen. Wil ook wel.

  7. joh.beekman.44

    Door ongedachte samenwerking van de buurt (??) en vrijwilligers van het pad is het bruggetje bij Boekelo nu weer begaanbaar. Er kan nu zelfs in twee niveaus worden overgestoken, maar het gat is weg!

    Het probleem van Carla, van de bankjes is ons bekend. Voor noodgevallen in het koude en natte jaargetijde zweren we bij een zitlapje van isolatiemateriaal, warm en droog!
    En als we dan besluiten het maar zonder bank te doen, blijkt nadat we onze tocht vervolgd hebben, na 100 meter een bankje op te doemen.
    In lange jaren wandelen samen hebben we dit de "wet van de 100 meter" gedoopt. Gaat bijna altijd op.

    Hans Beekman, Padcoördinator.

  8. CarlaGerritsen

    Afgelopen zondag 26 oktober liepen we van Nijverdal naar Egede. Aangekomen bij de vistrap en stuw Hancate stond een bordje met daarop aangegeven dat er een routewijziging zou zijn. Echter de markering wees ons richting de Regge en na 100 meter weer terug naar het informatiebord. Zo hadden we de hele dag rondjes kunnen lopen. Toen maar met behulp van de kaart in het boekje een 'eigen route'bedacht en tot onze verbazing zaten we na 2 km weer op de juiste route bij Egede.
    Overigens is de rest heel duidelijk aangegeven maar goed opletten dus bij Hancate!
    Nog een vraagje. Is het mogelijk om bij wandelroutes de bankjes aan te geven? Vaak zoeken we een bankje om te pauzeren en vinden die niet waardoor we maar op een meegebrachte plastic zak neerploffen. Bij kou en nattig weer niet echt fijn. Als we dan eenmaal weer op pad zijn komen we een bankje tegen :(

  9. joh.beekman.44

    De pagina routewijzigingen op de Nivon site is momenteel moeilijk toegankelijk, en daardoor niet goed te gebruiken. Vandaar dat de melding over een blokkade op dit forum wordt geplaatst.
    Wie het traject Twekkelo - Boekelo loopt steekt ten zuiden van de A35 af door een stukje bos. In dat bos passeer je de Broekheurnerbeek over een bruggetje.
    Over dat bruggetje kregen we onlangs een melding, er zitten grote gaten in. Het is te passeren, maar niet zonder risico.
    Er wordt aan gewerkt om het gat te dichten.
    Voor het zover is adviseren we de Windmolenweg te volgen.

    Hans Beekman,

    Padcoördinator.

  10. joh.beekman.44

    De laatste jaren is er hard gewerkt om de Regge zijn natuurlijke meanders weer terug te geven. Daardoor is de route van het Overijssels Havezatenpad, die van Nijverdal tot Ommen bijna geheel langs de oever loopt, hier en daar gewijzigd.
    Bij Hellendoorn loop je langs de andere oever, bij Egede is door het wandelnetwerk een nieuw natuurpad gemaakt, boven de Velderberg wordt weer de andere oever gekozen en bij Eerde is wordt de oever minder ver gevolgd. Het is verbazend te zien hoe snel de nieuwe natuur zich ontwikkelt! Daardoor is het traject nog aantrekkelijker geworden.
    De nieuwe route is overal gemarkeerd, en dus goed te volgen.

    Hans Beekman (padcoördinator)

Inloggen of registreren (gratis) is nodig om een reactie of bericht te kunnen plaatsen.
Steun ons