Pelgrimspad deel 1

Pelgrimspad deel 1 LAW 7-1

Naar de routepagina
79reacties
Inloggen of registreren (gratis) is nodig om een reactie of bericht te kunnen plaatsen.
  1. marlenevandenbos

Sinds kort is er een Facebook pagina Pelgrimspad. Leuk om ervaringen uit te wisselen en tips en mooie foto's te delen.

2. marlenevandenbos

Vanuit Drunen richting Vught stuitten we bij de Loonse en Drunense Duinen op een traject waar de markeringen nogal eens ontbraken of onduidelijk waren en waar ook de routeomschrijving in de gids (uitgave 2010, 4e druk) niet klopte. Het gaat hierbij om het stuk tussen punt 37 en 38 op kaart 36 en 37 en de omschrijving op pagina 109.

Wat betreft de omschrijvingen:
    - In de gids staat: "Op driesprong bij kn80 (37) rechtsaf. Voor u verschijnt een grote zandvlakte. Bij een bankje met uitzicht (rechts) links naar beneden."
    Dit klopt niet. Als ik deze omschrijving volg, ga ik onderlangs het duin waar ik vanaf punt 37 recht tegenaan kijk. En kom uit op een veelheid aan paden die niet in de goede richting gaan; ook is er geen markeringsspaaltje te vinden.
    De omschrijving moet zijn:
    "Op driesprong bij kn80 (37) rechtsaf. Voor u verschijnt een grote zandvlakte. U steekt deze rechtdoor over over een breed zandpad gemarkeerd met paaltjes en passeert daarbij een bankje met uitzicht (rechts). Na een paar honderd meter hebt u aan uw linkerhand bos en rechts nog altijd zand. Dit pad komt uit in het bos. Na 50 meter in het bos slaat u linksaf kruist een ATB-route en gaat rechtsaf omlaag."

- Een stukje verderop, bij een volgend stukje duinen, staat de volgende omschrijving: "Een kleine zandvlakte met een flauwe bocht naar links oversteken (u komt voorbij kp83). Aan overzijde zandpad inslaan dat met bocht naar rechts het bos in gaat. Bij 'rechtdoor verboden' linksaf. Na 120 meter op viersprong rechtsaf."
    De omschrijving impliceert dat je op de zandvlakte naar links moet afbuigen. Dit klopt niet. Je moet gewoon "Een kleine zandvlakte rechtdoor, over het brede zandpad, oversteken (u komt voorbij kp83). Aan overzijde zandpad inslaan dat met een bocht naar LINKS het bos in gaat. Na 120 meter op fietspad linksaf." (Deze laatste zin staat al wel als correctie op Wandelnet).

Wat betreft markeringen:
    - Op een aantal plaatsen ontbreekt de markering helemaal (bijvoorbeeld vanaf punt 37 over de zandvlakte, waar ook de routeomschrijving in de gids onjuist is) - pas bij de bosrand is weer een paaltje met wit-rood schildje te vinden - dit paaltje is overigens bijna onder gestoven.....
    - Verder is er inconsequent gemarkeerd. Op de ene plaats staan geen (zichtbare) markeringen op de route zelf, zijn wel de zijpaden duidelijk zichtbaar afgekruist. Een klein stukje verderop, waar veel paden de route kruisen, zijn er helemaal geen markeringen meer te vinden, daar wordt er blijkbaar vanuit gegaan dat 'geen markering' betekent: gewoon het pad rechtdoor blijven volgen.
    - Een aantal verfmarkeringen op bomen zijn nog maar net zichtbaar - dat ging dus goed maar ze zijn wel aan verversing toe...

Noot: Heb dit ook al via een 'Melding' doorgegeven maar ook maar even hier, voor de wandelaars die in de tussentijd dit traject willen lopen.

3. Team Wandelnet

Beste Elsie,

De aanwezigheid van schrikdraad hoeft niet te betekenen, dat de route is afgesloten. Vaak sluiten boeren het land af met schrikdraad met een porseleinen handvat. Dat handvat kan je loshalen uit de lus, waar hij inzit. Je kan dan door het hek verder. Als je het handvat weer terugdoet in de lus, blijft er voor de boer bescherming tegen weglopend vee.

Met vriendelijke groet

Fred Triep, Team Wandelnet

Vandaag liep ik o.a. kaart 10, van Aarlanderveen richting Papenveer. Vlak na "Vreeburg" was de grasdijk door een boer afgesloten met schrikdraad. Er graasden paarden. Een stukje terug, ter hoogte van Vreeburg, kun je de Ringvaart oversteken over een smal houten boogbruggetje. het lijkt of die in de tuin van de mensen aan de overkant uitmondt, maar zij vertelden me dat het openbare weg is.
    Door na hun huis rechts te gaan, en aan het einde van deze weg links langs de woonboten te lopen, en aan het eind daarvan rechts over het water, oversteken en direct weer rechts het fietspad op, kom je in Papenveer op de LAW3. Bij de Lange Schilk kun je weer de oorspronkelijke route volgen.
    Het is op deze manier ongeveer 1 km extra lopen.

4. ElsjeLoopt

Het is op deze manier ongeveer 1 km extra lopen.

5. Team Wandelnet

Beste Walking Tail,

Bedankt voor al je aanvullingen op de wandelmogelijkheden van het Pelgrimspad.
    Wandelaars kunnen met deze info blij zijn.

Bedankt en vriendelijke groet

Fred Triep, Team Wandelnet

Mevr.  Mulder,  Kievitstraat 7 Haastrecht geeft aan dat ze reeds enkele jaren geen B&B meer heeft.

6. coppes

Afgelopen maandag tijdens mijn wandeling ben ik mijn telefoon verloren.Ergens tussen de Molenkade in Groot Ammers en het gehucht Donk ben ik het toestel verloren.Het is maar een eenvoudige Nokia maar ik zou het gewldig vinden als ik hem weer terug had.Dus wandelaars als jullie hem vinden laat het me weten via coppes@home.nl

7. JoopvanMeer

I.t.t. tot de melding in de gids, is er in april sinds enkele jaren geen veer meer tussen Gorinchem en Woudrichem op zondag! Vanaf mei wel. Oppassen dus in april.

8. Team Wandelnet

Beste Sanberg,

Ik heb je opmerking gelezen en ik stuur hem door aan de padcoordinator van het Pelgrimspad. Mogelijk kan hij werken aan een oplossing voor dit probleem.

Met vriendelijke groet

Fred Triep, Team Wandelnet

Ik ben al een eind gevorderd op dit pad en heb onderweg al veel moois gezien. Tijdens de laatste etappe die ik liep stuitte ik voor het eerst op de nodige obstakels. Bij bijna alle hekjes  in het weiland langs de Giessendamsche Binnenvliet zijn de overstapjes afwezig of kapot en daardoor onbruikbaar. Je moet daardoor over veel hekken klimmen. Omdat er ook nergens een paal zit om je aan vast te kunnen houden werden deze twee kilometer een lijdensweg voor mij. Gelukkig heeft niet iedereen hier last van, maar mede angsthazen zijn bij deze gewaarschuwd.

9. wcatsman

Voor belangstellenden / medewandelaars:

Op www.landloperjacob.nl beschrijf ik m’n ervaringen tijdens het wandelen van het Pelgrimspad in woord en beeld. Ik hoop dat het inspiratie oplevert voor de aanstaande wandelaars. En voor hen die de route al gelopen hebben: geniet nog even met me na!

'Landloper' Jacob

Wat leuk om jouw verslagen te lezen. Samen met mijn zoontje wandel ik ook het Pelgrimspad, we zijn nu bij Aarlanderveen en trainen hiermee voor de 4Daagse Apeldoorn.

Groet, Wanda

10. sanberg

Ik ben al een eind gevorderd op dit pad en heb onderweg al veel moois gezien. Tijdens de laatste etappe die ik liep stuitte ik voor het eerst op de nodige obstakels. Bij bijna alle hekjes in het weiland langs de Giessendamsche Binnenvliet zijn de overstapjes afwezig of kapot en daardoor onbruikbaar. Je moet daardoor over veel hekken klimmen. Omdat er ook nergens een paal zit om je aan vast te kunnen houden werden deze twee kilometer een lijdensweg voor mij. Gelukkig heeft niet iedereen hier last van, maar mede angsthazen zijn bij deze gewaarschuwd.