Pelgrimspad deel 2

Pelgrimspad deel 2 LAW 7-2

Naar de routepagina
79reacties
Inloggen of registreren (gratis) is nodig om een reactie of bericht te kunnen plaatsen.
  1. JosH

Is er van pelgrimspad 2 ook ergens een lijst te vinden van mogelijke overnachtingsplaatsen?

2. marlenevandenbos

Op 2 en 3 februari liepen wij van Schin op Geul richting Vise. Bijna de gehele route is uitstekend gemarkeerd! Dank aan de routebeheerders dus. De eerste middag konden we zelfs volledig op markeringen lopen, wat fijn was omdat we zo onze routebeschrijving droog konden houden in de aanhoudende regen.
    Een waarschuwing voor de enthousiaste winterwandelaar: De tweede dag, vanuit Cadier en Keer, waren verschillende paden in rivieren veranderd. We hebben richting Gronsveld kilometerslang over bermen en heuvelhellingen geploeterd. Niet erg, we hebben erom kunnen lachen en waren erg trots op onszelf, maar het is wel handig om er rekening mee te houden dat dit het effect is van 'holle wegen'... :-)

3. marlenevandenbos

Een mooie zonnige tocht van Haaren naar Middelbeers. Over het algemeen prima gemarkeerd.

Voor degenen die net als ik met de routebeschrijving vanaf Wandelnet lopen (nog steeds in afwachting van het vernieuwde boekje, deel 2......) een paar tips voor waar markering/kaartjes niet helemaal duidelijk waren.

- Bij vertrek vanaf bushalte Kasteellaan in Haaren: loop een stukje richting rotonde en ga de Kasteellaan in die, inderdaad, naar kasteel Nemerlaer loopt. Er zijn hier geen markeringen.
    - Vlak voor het kasteel volg je geruime tijd min of meer rechtdoor de boslaan naar links. Hier zijn alleen enkele zo goed als weggesleten markeringen.
    - Eenmaal bij de spoorwegovergang zijn de markeringen ineens weer prima.
    - Waar je de grote heidevlakte van de Kampina oversteekt, staat op dit moment (eind januari 2016) erg veel water, deels ook op het pad. Zijn prima via sporen te omzeilen. Ik miste hierdoor echter de smallere naar rechts afbuigende route (markeringen waren hier schaars) en volgde een lang rechtdoor gaand (hier en daar erg nat maar ook erg mooi!) pad tot op een fietspad. Ben hier rechts afgeslagen en kwam toen weer bij de route uit.
    - Na een lang graspad langs een kanaal kom je uit bij de Vinpoot (punt 9 op de kaart). Er staat hier een onduidelijke markering bij het graspad naar rechts - bij goed kijken (b)lijkt hier een rood-wit kruis door de markering te staan. Wat je wel doet: aan het eind van het graspad schuin de weg oversteken, door klaphek, hier naar links, op hoek weiland naar rechts; op deze hoek tref je weer een markering. Op het traject erna is een aantal markeringen zo goed als weggesleten of met witte verf onder gesmeerd.
    - bij kapel Heilige Eik ontbreekt de markering: de route loopt voor de kapel langs naar links, over een asfaltweg. Op een t-splitsing rechtsaf Groenewoud op.
    APART: als je van zuid-noord loopt, lijkt de markering je verder over de Groenewoud te leiden, dus niet via de Heilige Eik kapel.

Verder allemaal prima te doen met de routebeschijving vanaf Wandelnet.

4. Team Wandelnet

Beste Joep,

Bedankt voor je bericht. Meestal worden er bij samenkomsten en splitsingen aparte stickers met de naam van het pad gebruikt, zodat er geen verwarring ontstaat. Ik weet niet of dat hier ook goed gebeurd is. Ik geef het door aan de padcoordinatoren van het Pieterpad en het Pelgrimspad:

Met vriendelijke groet

Fred Triep, Team Wandelnet

Afgelopen week heb ik het Pelgrimspad gelopen van Thorn naar Maastricht. Dit loopt een gedeelte samen met het Pieterspad.

Net voorbij Spaubeek is er de splitsing van beide paden op de Heggerweg (Pelgrimspad, kaart 37 van uitgave 2008 en Pieterpad, kaart 45 van uitgave 2010).

Op dit put staat een veelvoud van rood/witte aanduidingen. Het was mij niet duidelijk voor welke pad de aanduiding was / waren. Ik ben dan ook aardig verdwaald en later door een aardige automobiliste, in de middle of nowhere, naar Nuth gebracht.

Is het niet mogelijk om daar waar LAW's kruisen, een extra tekst op de aanduiding te plaatsen voor welk pad ze dienen.

5. JoepZuijderwijk

6. GaituutGaellemuun

Op 2 september 2015 liep in onder Knegsel op kaart 12 verkeerd: Varkensbaan 'verboden voor auto's en motoren', Je moet naar links en niet die Varkensbaan uitlopen!

7. atuski

Ik heb van 30 juli - 6 augustus van Valkenswaard tot Maastricht gelopen met mijn hond. Heb begrepen, dat er een nieuwe uitgave van het boekje komt. Bij deze mijn ervaringen. Kaart 24-30 heb ik helaas moeten overslaan omdat ik geen overnachting samen met hond kon vinden. Daarom helaas ook niet tot Visé kunnen lopen.

Kaart 18. Links boven gaat de route naar Scheepersdijk. Er is daar een hek waarachter Schotse Hooglanders grazen. Aangelijnd met hond kun je er doorheen. Met mijn hond heb ik dit echter niet gedaan. Ben toen links afgeslagen en de weg gevolgd tot aan de Provinciale weg (5 km omgelopen). Daar rechtsaf geslagen, kom je uit op de Somerense weg. Dan kun je bij kaart 19 (no.19) de route weer vervolgen. Trekkershut Sint Jorishoeve is goed toegerust. Neem wel eten mee uit Heeze want onderweg kom je geen winkels tegen. Ook wordt er geen ontbijt gegeven.

Kaart 22. Ga voor de bungalowpark LINKSAF als je naar de supermarkt wilt. Je kunt door het park naar de ingang lopen waar ook de supermarkt is. Dit is de plek om boodschappen te doen want daarna zijn er geen winkels meer. + punt voor Sint Jozefhoeve is dat ze ontbijt meegeven! (winkel in Tungelroy is ook gesloten, kaart 25)

Kaart 23. Als je linksaf gaat bij Peelterbaan, dan gaat de markering ter plekke als volgt: 1e rechts, einde linksaf (Oude Graf). Bijna uitlopen. Rechtsaf Ringselvenpad. Komt uit op fietspad Kempenweg (N564). Bij rotonde rechtsaf, Sluit 16.

Kaart 34-35. Op de route door Sittard ben ik helaas geen pinautomaat tegengekomen. Ook niet op het station. Heb toen bij een benzinestation in Windraak iets gekocht en kon geld pinnen.

Kaart 39. Boodschappen in Voerendaal. Winkel in Ubachsberg is dicht. Wel eetgelegenheid (snackbar.) Erg leuke B&B www.zetdicheffe.nl in Colmont stukje voorbij de camping (94). Ze hebben ook een terras met lunchkaart. Vanuit Colmont, net voorbij de camping loopt een weg (Korenweg) rechtsaf slaan. Deze uitlopen (stevige wandeling heuvelopwaarts). Einde rechtsaf (Achterweg, Mingersberg) Daar de route weer vervolgen (kaart 40) (camping 97)

Kaart 41. De beschrijving van route naar Gulpen komt niet overeen met de bewegwijzering. In Boek bij 41. DALENDE HALF-VERHARDE WEG. Hier wordt je volgens de bewegwijzering ter plekke links afgestuurd. Dit heb ik gevolgd en ben vanaf dat punt helemaal verdwaald. Heb 3 kilometer door bos gelopen vertrouwend op google-maps. Uiteindelijk bij Piepertbroekweg uitgekomen. Daar waren rood-wit bewegwijzering te zien die 2 verschillende kanten opgingen. Het krijtlandpad kruist daar niet volgens kaart 41. Gelukkig stonden er een bord met Gulpen 2,5 km. Ben toen maar de deze gaan volgen. Onderweg nog een aantal keren rood-wit markering tot Gulpen tegengekomen. Dit klopte ook niet volgens beschrijving boek. Vanaf VVV was markering weer duidelijk. Mocht je op Keutenberg B&B overnachten: er is een kookgelegenheid. Geen winkel. Dus in Gulpen boodschappen doen.

Kaart 44. Net na Scheulder moet je rechtsaf. Gemist, uitgekomen in Margraten en via google Maps en ter plekke vragen in Groot- Welden uitgekomen. Bij 113 is nog een nieuwe B&B geopend inclusief een terras.

8. hannie

Vorig jaar hebben we het Zuid-Limburgse deel van het Pelgrimspad gelopen (Sittard-Mesch), vorige week zijn we van Moelingen naar Visé gewandeld en vanaf Visé via de Rue de St-Hadelin - Rue de Maestricht en Wezetterstraat (is dezelfde weg die steeds van naam verandert; 3 km lang) weer terug naar Moelingen gelopen. Prachtige etappe!

9. stijndejong

Ik heb een vraag aan de wandelaars die het hele pelgrimspad deel 2 al hebben gelopen. Ik heb namelijk slechts tijd om een deel ervan te doen en moet dus of eerder eindigen of later beginnen. Als ik later begin, begin ik in Weert en mis dus de Brabantse kempen. Als ik eerder eindig, begin ik wel in Den Bosch maar kan ik het Mergelland niet meer doorlopen. Kortom: wat zijn de mooiste trajecten qua natuur?

10. Team Wandelnet

Beste Aardbei,

Bedankt voor je suggesties. De wandelaar heeft hier zeker wat aan.

Groet, Fred Triep, Team Wandelnet

Nou, het wil maar niet met wat ik zeggen wil!

Etappe Steensel- Heeze
    Na 8 km t/o de watermolen heerlijke koffie met nipperke (likeurtje) en het appelgebak is daar ook om te smullen.

Aanrader en fijn om te weten dat je daar een fijne stop hebt.