Tunnelvisie ProRail
Ankie van Dijk, directeur Wandelnet, schreef onlangs een opiniestuk voor het dagblad Trouw. In het artikel deed ze een oproep aan ProRail om een nieuwe tunnelvisie te ontwikkelen. Een visie die niet alleen het belang van het spoor dient, maar ook de belangen van miljoenen mensen (wandelaars, fietsers, buitensporters) die het spoor willen kruisen; met een veilige oversteek, een brug, óf natuurlijk een tunnel. Lees het hele artikel hieronder.
Hoe anders is dat vanuit de spoorbeheerder bezien. Op iedere spoorlijn is verkeer van rechts lastig (en van links ook trouwens). De trein heeft de positie dat die altijd voorgaat en dat is natuurlijk volstrekt logisch als het gaat om veiligheid. Toch leidt deze positie tot een tunnelvisie bij ProRail. Onder het adagium ‘de beste overweg is geen overweg’ worden overal in Nederland overwegen afgesloten. En de alternatieven: (beter) beveiligen, ondertunnelen of overbruggen worden te vaak onhaalbaar geacht, te duur, technisch onmogelijk of domweg niet bespreekbaar. Veiligheid van overstekers en voorkomen van vertraging voor treinreizigers leiden tot de tunnelvisie dat alleen de lengterichting van het spoor telt en de dwarsverbindingen op het spoor (zoals een weg, fietspad of wandelroute) als hinderlijk en bovendien ondergeschikt worden bestempeld.
Voordat u in de pen klimt om te ageren dat iedere verkeersdode er één te veel is en dat veiligheid altijd voorop dient te staan, bespaar u de moeite. Belangenorganisaties van ‘overstekers’ (zoals wandelaars, fietsers en ruiters) komen natuurlijk juíst op voor die veiligheid. Maar ook voor het belang van een goede infrastructuur voor buitenmensen, net zoals die er moet zijn voor treinreizigers.
Daarom mijn oproep aan ProRail om een nieuwe tunnelvisie te ontwikkelen. Een visie die niet alleen het belang van het spoor dient, maar ook de belangen van miljoenen mensen (wandelaars, fietsers, buitensporters) die het spoor willen kruisen; met een veilige oversteek, een brug, óf natuurlijk een tunnel. Het zou helpen als de Tweede Kamer de minister van Infrastructuur en Waterstaat vraagt met welke tunnelvisie ze ProRail vraagt te handelen. Om misverstanden te voorkomen…
Ankie van Dijk