Groot-Frieslandpad

Terug naar forum overzicht

Groot-Frieslandpad LAW 14

Naar de routepagina
152reacties
Inloggen of registreren (gratis) is nodig om een reactie of bericht te kunnen plaatsen.
  1. JanLafeber

    Deze week liep ik mijn laatste etappe van het Groot Frieslandpad. Inmiddels heb ik het pad in beide richtingen gelopen. Mijn compliment; ik vond het een zeer boeiende en zeer afwisselende route. Ik ken Drenthe en Oost-Groningen zeer goed, maar zelfs daar leverde de route mij diverse nog niet door mij gelopen paden op. De verschillen tussen de verschillende gebieden zijn groot en de geschiedenis is heel divers. De strijd tegen het water, de veenontginningen, de armoede en de sociale strijd, maar ook de rijkdom en de pracht en praal van hen die het beter hadden getroffen, dit alles had zo zijn sporen achtergelaten in het landschap. Op deze wandeling waren van tijd tot tijd deze sporen uit een ver of minder ver verleden zichtbaar. Maar ook de afwisselende natuur, soms in volle glorie en soms bedreigd, bood genoeg om van te genieten. Hartelijk dank voor alle inspanningen die geleverd zijn om dit pad te realiseren.

  2. Team Wandelnet

    Beste wandelaar,

    Wat jammer, dat jullie er nu mee stoppen. Als je vanuit het westen komt aanlopen, dan kom je nu in een gebied van veel onverharde paden. Helaas zijn er in de provincies Noord- Holland en Friesland te weinig onverharde paden, maar ik denk dat Drenthe en Groningen het weer goed maken.

    Met vriendelijke groet

    Fred Triep, Team Wandelnet


    We hebben sinds vorig jaar 225 kilometer van het pad gelopen. Diverse keren wilden we stoppen. Teveel asfalt, fietspaden, autowegen. Te weinig echte onverharde wandelpaden. Vandaag, bij Norg, besloten om het toch maar voor gezien te houden. Het is een prachtige route maar vooral voor fietsers. Wandelaars kunnen naar mijn mening beter hun heil elders zoeken waar wel voldoende mogelijkheden zijn voor goede wandelpaden. 

  3. cjwisman

    We hebben sinds vorig jaar 225 kilometer van het pad gelopen. Diverse keren wilden we stoppen. Teveel asfalt, fietspaden, autowegen. Te weinig echte onverharde wandelpaden. Vandaag, bij Norg, besloten om het toch maar voor gezien te houden. Het is een prachtige route maar vooral voor fietsers. Wandelaars kunnen naar mijn mening beter hun heil elders zoeken waar wel voldoende mogelijkheden zijn voor goede wandelpaden.

  4. AgeethBOS

    Team frieslandpad hartelijk dank voor jullie puike bewegwijzering. Het was een interessante en vaak ook mooie route. Ik zou anderen aanraden om wisselend fiets en wandelschoenen te gebruiken. Naar onze smaak hebben we wel erg vaak fietspad gelopen.

  5. AgeethBOS

    We zijn niet via Bellingwolde gelopen, maar rechtdoor langs het kanaal van Rhederbrug naar de Lethebrug over de westzijde. Mooi beschaduwd wandelpad. Scheelt 4,6 km.

  6. Bindert Kloosterman

    Spoorbrug Weener

    Op bladzijde 153 van de gids Groot-Frieslandpad is informatie opgenomen over de spoorbrug van Weener. Deze spoorbrug is beschadigd door een vrachtschip ten tijde van het ontwikkelen van de route. Het herstel van deze brug zal om verschillende redenen nog jaren duren.

    Voor de wandelaar op het traject van Papenburg naar Leer of omgekeerd heeft de defecte brug geen directe gevolgen. Indirect zijn de gevolgen dat er geen mogelijkheid is om onderweg even een bezoekje te brengen aan het plaatsje Weener. De gevolgen om per openbaar vervoer te reizen van Groningen of Winschoten naar Leer mogen ‘geen naam hebben’. Op het laatste deel van dit traject moet je overstappen van de trein naar de bus.

    Het hele beweegbare deel van de spoorbrug is verdwenen, de Arriva trein rijdt dus ook maar tot Weener van Nieuweschans. Daar kun je op de bus stappen, lijn 620 rijdt elk heel uur van station Weener naar station Leer. Betalen met geld of met Arriva
    Wiebe

    [quote]Beste Jan,

    Bedankt voor je bericht. Ik heb het ebricht doorgestuurd naar Bindert Kloosterman (padcoordinator Groot- Frieslandpad, oostelijk deel) en Harold Zijderveld (bureau).
    Ik hoop binnenkort een antwoord van hen te verwachten voor een oplossing.

    Met vriendelijke groet

    Fred Triep, Team Wandelnet

    [quote]In de routebeschrijving op blz. 153 wordt als mogelijkheid gegeven om rechtsaf resp. linksaf te slaan om via het voetgangerspad over de spoorbrug naar Weener te lopen.

    Bij de foto op dezelfde bladzijde wordt vermeld dat er, nadat een vrachtschip de brug had vernield, er geen treinverkeer meer mogelijk is over de brug. Optimistisch wordt daar nog gesproken over vijf jaar. Recente krantenberichten betwijfelen of de brug zelfs in 2024 gereed zal zijn.

    Maar ook voor voetgangers(!) is het onmogelijk om hier de overkant te bereiken. Wie naar Weener wil zal via Papenburg of Leer dienen te gaan. Een fikse tippel dus. Voor wie gepland had om in Weener een dagtrip te beginnen kan dus beter niet op deze beschrijving afgaan.

    [/quote]
    [/quote]

  7. Bindert Kloosterman

    Het klopt, dat nabij de spoorbrug over de Leda bij Leer het hekje naar de dijk is afgesloten en dat het hekje aan de bovenzijde van prikkeldraad is voorzien. Kennelijk zijn er eerder problemen geweest met het niet goed afsluiten van dit hek. Aan het feit, dat het hekje is afgesloten, kunnen wij weinig doen. Wandelaars moeten inderdaad kiezen tussen of over de afrastering klauteren of de alternatieve – minder aantrekkelijke – route (die voor wandelaars met hond is beschreven) te kiezen.

    Op het traject Papenburg-Leer volgt het Groot-Frieslandpad een oude routelijn van de Ostfriesland-Wanderweg. Wij zijn op dit traject een volger en kunnen moeilijk zelfstandig zaken regelen. Er wordt nagedacht om een mogelijke alternatieve route te ontwikkelen, maar dat gaat de nodige tijd en inspanningen kosten.



    In de routebeschrijving wordt zowel heen als terug de route beschreven over de dijk aan de noordzijde langs de Leda (kaart 62). Er is echter een probleempje. Voor c.q. na de spoorbrug (afhankelijk of het de heen of terugroute betreft) zou de dijk toegankelijk zijn via een (klaphekje). Dit hekje is echter met een grote ketting op slot gedaan, maar wat erger is: de bovenzijde van het hekje is met prikkeldraad omwikkeld. Niet erg vriendelijk voor wandelaars. De keuze is dan om toch over de draden te klauteren of om de alternatieve - minder aantrekkelijke - route (die voor wandelaars met hond beschreven is) te nemen. Aan de andere zijde van de dijk bij de brug in Leer is de dijk overigens prima toegankelijk. Wat ook wat merkwaardig is dat de dijk aan de zuidzijde goed te bewandelen is en voorzien is van de nodige overstapjes. De routebeschrijving kiest echter voor de m.i. minder aantrekkelijke variant over de verkeersweg naar/vanaf Esklum.
    Dan nog een klein puntje; op pag. 155 terugroute is sprake van (laatste zin) een afstand van circa 7 km. Dat moet een vergissing zijn. Vanaf Kloster Muhde is het zo'n 3 km en vanaf Esklum zo'n 5 km.

  8. JanLafeber

    In de routebeschrijving wordt zowel heen als terug de route beschreven over de dijk aan de noordzijde langs de Leda (kaart 62). Er is echter een probleempje. Voor c.q. na de spoorbrug (afhankelijk of het de heen of terugroute betreft) zou de dijk toegankelijk zijn via een (klaphekje). Dit hekje is echter met een grote ketting op slot gedaan, maar wat erger is: de bovenzijde van het hekje is met prikkeldraad omwikkeld. Niet erg vriendelijk voor wandelaars. De keuze is dan om toch over de draden te klauteren of om de alternatieve - minder aantrekkelijke - route (die voor wandelaars met hond beschreven is) te nemen. Aan de andere zijde van de dijk bij de brug in Leer is de dijk overigens prima toegankelijk. Wat ook wat merkwaardig is dat de dijk aan de zuidzijde goed te bewandelen is en voorzien is van de nodige overstapjes. De routebeschrijving kiest echter voor de m.i. minder aantrekkelijke variant over de verkeersweg naar/vanaf Esklum.
    Dan nog een klein puntje; op pag. 155 terugroute is sprake van (laatste zin) een afstand van circa 7 km. Dat moet een vergissing zijn. Vanaf Kloster Muhde is het zo'n 3 km en vanaf Esklum zo'n 5 km.

  9. Wiebenln

    Het hele beweegbare deel van de spoorbrug is verdwenen, de Arriva trein rijdt dus ook maar tot Weener van Nieuweschans. Daar kun je op de bus stappen, lijn 620 rijdt elk heel uur van station Weener naar station Leer. Betalen met geld of met Arriva
    Wiebe

    Beste Jan,

    Bedankt voor je bericht. Ik heb het ebricht doorgestuurd naar Bindert Kloosterman (padcoordinator Groot- Frieslandpad, oostelijk deel) en Harold Zijderveld (bureau).
    Ik hoop binnenkort een antwoord van hen te verwachten voor een oplossing.

    Met vriendelijke groet

    Fred Triep, Team Wandelnet

    [quote]In de routebeschrijving op blz. 153 wordt als mogelijkheid gegeven om rechtsaf resp. linksaf te slaan om via het voetgangerspad over de spoorbrug naar Weener te lopen.

    Bij de foto op dezelfde bladzijde wordt vermeld dat er, nadat een vrachtschip de brug had vernield, er geen treinverkeer meer mogelijk is over de brug. Optimistisch wordt daar nog gesproken over vijf jaar. Recente krantenberichten betwijfelen of de brug zelfs in 2024 gereed zal zijn.

    Maar ook voor voetgangers(!) is het onmogelijk om hier de overkant te bereiken. Wie naar Weener wil zal via Papenburg of Leer dienen te gaan. Een fikse tippel dus. Voor wie gepland had om in Weener een dagtrip te beginnen kan dus beter niet op deze beschrijving afgaan.

    [/quote]

  10. Team Wandelnet

    Beste Jan,

    Bedankt voor je bericht. Ik heb het ebricht doorgestuurd naar Bindert Kloosterman (padcoordinator Groot- Frieslandpad, oostelijk deel) en Harold Zijderveld (bureau).
    Ik hoop binnenkort een antwoord van hen te verwachten voor een oplossing.

    Met vriendelijke groet

    Fred Triep, Team Wandelnet

    In de routebeschrijving op blz. 153 wordt als mogelijkheid gegeven om rechtsaf resp. linksaf te slaan om via het voetgangerspad over de spoorbrug naar Weener te lopen.

    Bij de foto op dezelfde bladzijde wordt vermeld dat er, nadat een vrachtschip de brug had vernield, er geen treinverkeer meer mogelijk is over de brug. Optimistisch wordt daar nog gesproken over vijf jaar. Recente krantenberichten betwijfelen of de brug zelfs in 2024 gereed zal zijn.

    Maar ook voor voetgangers(!) is het onmogelijk om hier de overkant te bereiken. Wie naar Weener wil zal via Papenburg of Leer dienen te gaan. Een fikse tippel dus. Voor wie gepland had om in Weener een dagtrip te beginnen kan dus beter niet op deze beschrijving afgaan.

Inloggen of registreren (gratis) is nodig om een reactie of bericht te kunnen plaatsen.
Steun ons