Vereniging Vrienden van de Voetveren trekt graag op met Wandelnet
Niets heerlijker voor een wandelaar of fietser dan een korte oversteek met een van de vele fiets- en voerveren die Nederland rijk is. Soms moet je, zoals in Zalk bij Zwolle, eerst zelf de bel luiden om de veerman of veervrouw te laten weten dat je naar de overkant wil. Op andere plekken, zoals in het Limburgse Nationaal Park Maasduinen, moet je jezelf met eigen kracht naar de overkant trekken. De vereniging Vrienden van de Voetveren wil zo veel mogelijk van deze fantastische fiets-voetveren in de vaart houden.
Eef Meijerman is sinds 2019 voorzitter van de vereniging. "De beste manier om de ponten in de vaart te houden is door het gebruik ervan te bevorderen. We vertegenwoordigen als vereniging echt de gebruikers van de veerponten; recreanten waaronder veel wandelaars en fietsers en mensen die het veer gebruiken voor de route naar school en het woon-werkverkeer. De vereniging werd in 1982 opgericht na een geslaagde actie om het fiets/voetveer 'Slikkeveer' bij Kinderdijk weer terug in de vaart te brengen als openbaar veer. Inmiddels hebben we zo'n 2000 leden. Vooral de kleine veerpontjes die door vrijwilligers worden gerund, willen we naast de info op de site opnieuw actief ondersteunen met kennis en ervaring, bijvoorbeeld over veiligheid".
Knuffelig
Het aantal veerponten is de laatste jaren gestegen. Waren er bij de oprichting van de vereniging nog 130, inmiddels telt Nederlands zo'n 330 veerponten. De diversiteit is groot; van grote veerponten die ook auto's overzetten tot kleine pontjes waarop maar een paar fietsers of wandelaars passen. En met een nieuwe loot aan de stam: de veerpont op zonne-energie. Ook Eef Meijerman heeft natuurlijk zijn eigen favoriet. "Het knuffeligste pontje is voor mij toch wel het pontje Haerst over de Vecht, aan de noordoostkant van Zwolle. Een handgetrokken kabelpontje dat wordt gerund door de plaatselijke buurtschap".
Veerponten.nl
De vereniging onderhoudt de website veerponten.nl. Daarop is elke veerpont in Nederland, België en Luxemburg te vinden: welk type het is, of ze in de vaart is en wat de vaartijden zijn. Eef: "Een veerpontje in je route is leuk voor wandelaars en fietsers. Maar je wilt niet voor een verrassing komen te staan zodat je een omweg moet maken. Over het algemeen duurt het vaarseizoen van de kleine fiets- en voetveren van april tot oktober. Maar het wisselt per pontje. Een pont kan ook altijd uitvallen door pech of door een te hoge waterstand. Gelukkig merken we dat onze website, nu er veel wordt gewandeld en gefietst, een stijgend aantal bezoekers kent".
Subsidiepotje
Kansen zijn er vooral voor nieuwe kleine, recreatieve pontjes. Eef: "Er zijn de laatste jaren wel veerponten verdwenen maar dat betrof vooral grotere ponten voor woon- en werkverkeer bijvoorbeeld door de komst van een brug. We willen als vereniging de samenwerking met Wandelnet en de Fietsersbond versterken. Met hun grote lokale netwerken weten zij het beste op welke routes een nieuw pontje welkom zou zijn. In zo'n geval kunnen we onze krachten bundelen en samen optrekken om te kijken of dat mogelijk is; wij kennen de exploitanten van pontjes, weten wat het kost en kunnen toekomstige exploitanten informatie verstrekken over noodzakelijke vergunningen voor en eisen aan de pont. We hebben ook een subsidiepotje voor initiatieven die het gebruik en het comfort voor de gebruikers van veer verbeteren; bijvoorbeeld een bankje bij de aanlegplaats".
Mooiste 'rondje met het pontje'
Het mooiste 'rondje met een pontje' in zijn buurt? Dat is voor Eef Meijerman toch wel het rondje Schellingwoude, beginnend bij de Oranjesluizen van Zeeburg en langs de Noordelijke IJ-oever, Nieuwendam en Vliegenbos. Met onderweg maar liefst twee prachtige trekpontjes en eindigend met het mooie GVB veer Zamenhofstraat – Azartplein over het, daar brede, IJ. Start en einde tramlijn 26 Amsterdam CS IJburg. Het is goed toeven bij sociaal (lunch)café de Verbroederij voordat je op de laatste pont stapt.
Eef Meijerman op zijn favoriete veerpontje Haerst.