Niet Automatisch Beveiligde Overweg Enkhuizen vervangen door Vlonderpad
Zogenoemde ‘Niet Automatisch Beveiligde Overwegen’ (NABO’s) hebben nogal wat nadelen. Zonder waarschuwing is het oversteken ervan volgens de politiek onveilig; mensen verkijken zich op de snelheid van treinen en daarom dienen ze allemaal te verdwijnen. Maar het opheffen ervan heeft vaak grote nadelen voor wandelaars en mensen die een ommetje willen lopen. Per geval worden oplossingen gezocht en vaak ook gevonden. Dat danken we dan aan de inzet van bijvoorbeeld vrijwilligers van Wandelnet en TeVoet om gemeenteraden ervan te overtuigen dat het de investering waard is om bij te dragen aan alternatieve oplossingen. Zo ook in Enkhuizen.
Het Vlonderpad onder de spoorbrug door en nog net zichtbaar de inmiddels afgesloten oude route © ProRail
Onveilige wandelroute
Over de Omgelegde Burgwal, niet ver van station Enkhuizen, gaat een door veel lokale bewoners geliefd ommetje over ‘de wal’. Toen de afsluiting van de in die route aanwezige ‘Niet Automatisch Beveiligde Overweg' (NABO) dreigde, kwam Jeroen Jacobse, secretaris Wandeloverleg Noord-Holland en destijds Provinciaal Belangenbehartiger van Wandelnet, in actie. Hoewel het geen deel uitmaakt van een Lange-Afstand-Wandelpad of Streekpad, was afsluiten voor Wandeloverleg Noord-Holland geen optie.
De oude niet automatisch beveiligde overweg in de Omgelegde Burgwal, Enkhuizen
Gesteund door beleidsuitgangspunten van kennisinstituut CROW (CROW-publicatie nr. 299 ‘Barrièrewerking van lijninfrastructuur’) bepleitten ze eind 2017 een veiliger overpad of een vlonderpad onder een nabijgelegen spoorbrug door, om de wandelroute in stand te kunnen houden. Na uitgebreid overleg heeft de gemeente ingestemd met dit voorstel. Toch duurde het nog tot eind april 2024 voor de veilige omgelegde route een feit werd. De wandelroute is 100 m langer geworden; een kleinigheid vergeleken met de omweg van 2 km die zonder deze mooie voorziening nodig zou zijn. Bovendien is het pad nu ook toegankelijk voor rollators en rolstoelen. In zijn toespraak bij de opening van het Vlonderpad stelde Harro Homan, regiodirecteur ProRail, dat de spoorbeheerder heeft onderzocht of het overpad beveiligd kon worden. Die oplossing viel af toen bleek dat dan het emplacement ingrijpend moest worden aangepast.
Het Vlonderpad © Bouwbedrijf K_Dekker
Het Vlonderpad geopend
Op 26 april is het Vlonderpad, zoals het genoemd wordt, geopend door een gezamenlijke wandeling van wethouder Win Bijman (gemeente Enkhuizen), Harro Homan (ProRail) en Ron Oudeman (bouwbedrijf K_Dekker). Natuurijk waren velen die in de realisatie een rol hebben gespeeld aanwezig, zoals Wandelnet. Naast de gemeente en ProRail, gaat waardering en dank uit naar bouwbedrijf K_Dekker uit Warmenhuizen dat in beperkte tijd en ruimte de oplossing gerealiseerd heeft. En natuurlijk danken we de groep vrijwilligers die ook op andere plaatsen streven naar veilige wandelroutes over spoorwegovergangen: de al genoemde Jeroen Jacobse, George Bésanger, en Peter Oosterling (de huidige Belangenbehartiger Noord Holland).