Trends en ontwikkelingen 2018

Een samenvatting van de meest opvallende trends en ontwikkelingen voor wandelen en recreatie.

Buitenrecreatie is het nieuwe sporten

De laatste 15 jaar is individueel sporten veel populairder geworden. Steeds vaker wordt gekozen voor buitenrecreatie zoals wandelen en fietsen boven een officiële sport. Ook functional fitness wint terrein. Hardlopen met een app is niet meer weg te denken, en wat denk je van hardlopen omdat je zombies probeert te ontvluchten en mensen wil redden?

Trek naar de stad

De steden groeien enorm en de verwachting is dat we over 50 jaar bijna allemaal in stedelijk gebied wonen. Leefbaarheid, infrastructuur en voedselvoorziening komen hierdoor onder druk te staan. Hoe richten we deze steden mensvriendelijk en toegankelijk in?

Technologische revolutie

Verbonden apparaten, slimme sensoren, robots, chatbots. De ontwikkelingen in techniek nemen een grote vlucht. Over pakweg 30 jaar heeft de computer meer rekenkracht dan de gehele mensheid. De computer integreert meer en meer met alledaagse voorwerpen, volgen we straks virtuele routepijlen?

Unplugged

Gelijk met de opmars van de technologisering zie je een tegenbeweging om juist los te komen van het altijd verbonden zijn om meer te genieten van het moment en echt contact.

Verzuiling 2.0

Vroeger speelde ons gehele sociale leven zich vaak af binnen één zuil. Je was katholiek, protestants, socialistisch of liberaal en daar hoorden politieke partijen, scholen, kranten en TV-zenders bij. Tegenwoordig zie je dat we gelijkgestemden opzoeken voor elk aspect van ons leven en zo onze eigen unieke zuil maken.

Tijdperk van het individu

Met alle nieuwe techniek is het voor consumenten eenvoudiger geworden om  tussenleveranciers uit te schakelen. Ons individuele bereik is enorm toegenomen
Open data wint terrein, met een GPS op zak kun je al snel de hele wereld digitaliseren. Dit zorgt voor een verschuiving in de gevestigde orde.

Filteren met emotie

Door de enorme informatie-overload komt er zoveel op ons af dat alles steeds minder aandacht krijgt, een boodschap moet steeds emotioneler of extremer zijn om ons te raken of om zich te onderscheiden van de rest.

Beleven is het nieuwe hebben

Nieuwe generaties zijn minder op zoek naar het vergaren van bezittingen. Het hebben van een auto of hoge functie is minder belangrijk. De ervaring, het beleven en maatschappelijk bijdragen zijn populairder geworden. Reizen en ervaringen opdoen is een manier om onszelf te ontwikkelen, we willen de wereld ontdekken en daarmee onszelf.

 

ToekomstLees het complete trendverhaal over de ontwikkelingen en kansen voor de branche: Infoblad Trends & ontwikkelingen 2018

Steun ons