Over de NS-wandelingen
Bekijk de veelgestelde vragen en vind een antwoord.
Bekijk de veelgestelde vragen en vind een antwoord.
De NS-wandelingen zijn soms net even anders dan de routes die je van Wandelnet gewend bent. We snappen dat dit vragen oproept, in onderstaand overzicht vind je daarom de antwoorden op de meest gestelde vragen van wandelaars. We hopen je hiermee op weg te kunnen helpen. Toch geen antwoord gevonden? Stuur een bericht via het contactformulier.
Kenmerkend voor een NS-wandeling is de combinatie van markering, gedetailleerde routebeschrijving met achtergrondinformatie, kaart en gps-track. NS-wandelingen zijn altijd van a tot z gemarkeerd. De routes zijn actueel, omdat ze worden onderhouden door vele tientallen vrijwilligers, verspreid door het hele land. Zij kunnen op elk gewenst moment de route inspecteren en waar nodig aanpassen, omdat ze in de buurt wonen en het gebied goed kennen.
De routebeschrijving, het kaartje en de gps-track kun je downloaden op onze website en op die van de NS. Een bijgewerkte pdf van routebeschrijving of kaart wordt vrijwel tegelijkertijd op beide sites geplaatst.
Het overzicht van alle NS-wandelingen is op twee manieren te vinden. Als je op onze site op de pagina van de NS-wandelnigen bent, kun je naar beneden scrollen en dan verschijnen alle routes. Je kunt ook bovenaan op de groene button klikken: 'Bekijk alle NS-wandelingen'. Dan verschijnt er een kaart met alle routes. Hoe verder je inzoomt, des te specifieker de informatie. Klik op een bolletje en vervolgens op ‘bekijk route’ om meer te lezen over een route. In het venster boven de kaart is het ook mogelijk om op een specifieke route te zoeken (voer plaatsnaam of routenaam in). De pdf met een overzicht van alle routes staat hier. Uiteraard staan de NS-wandelingen ook op de site van de NS.
Een NS-wandeling (en OV-stapper) is altijd in één richting beschreven. De gekozen richting is (vrijwel altijd) bewust gekozen. Uit onderzoek blijkt dat je bv. beter een stuk asfalt aan het begin van de route kunt hebben dan aan het eind. Ook is het aantrekkelijker om te eindigen in een (grotere) stad met horeca en musea dan in een buitenwijk bij een station zonder voorzieningen. We raden het af om de route in de andere richting lopen, omdat er geen beschrijving is en omdat de route niet overal in twee richtingen gemarkeerd is. Alleen ervaren wandelaars die goed kunnen kaartlezen en/of een gps-track gebruiken, kunnen de route in de andere richting lopen.
Wanneer je een markering op de route mist, een fout in de routebeschrijving ziet of een blokkade op het pad constateert, dan kun je dit doorgeven via Meldpuntroutes. De mensen achter deze site sturen de melding door naar de betreffende contactpersoon van de route. Hij of zij zal zo snel mogelijk de situatie ter plekke beoordelen en eventueel de markering bijwerken. Vervolgens passen we - indien nodig - de beschrijving en/of het kaartje aan en komt de bijgewerkte pdf op de site.
Op iedere NS-wandeling is minimaal één markeerder actief die de route controleert en de markeringen bijhoudt. Het landschap is altijd aan veranderingen onderhevig; de bouw van een viaduct of aanpassing van een kruispunt kan de route letterlijk versperren. Uiteraard passen we de route zo snel mogelijk aan op de situatie. Daarnaast worden de NS-wandelingen regelmatig gecontroleerd door een ervaren vrijwilliger die de route niet kent en deze kritisch bekijkt.
De meeste NS-wandelingen volgen een deel van een wit-rood gemarkeerd Lange-Afstand-Wandelpad (LAW) of een geel-rood gemarkeerd Streekpad. Als een LAW of Streekpad niet bij het station komt, gebruiken we voor de aan- of aftakroute een markering met NS-logo. We gebruiken de markering met NS-logo ook om bijvoorbeeld twee LAW's met elkaar te verbinden. Sommige NS-wandelingen volgen een deel van het wandelnetwerk (met knooppunten en/of kleurtjes). Er zijn wandelaars die denken dat een NS-wandeling altijd gemarkeerd is met een NS-logo, maar dat is dus niet het geval. In de routebeschrijving staat aangegeven welke markering je volgt; de pictogrammen voor de tekstblokjes verwijzen naar de markering in het veld.
Tot 2020 verschenen er jaarlijks rond 1 april vier nieuwe NS-wandelingen en verdwenen er ook vier routes. Tegenwoordig publiceren NS en Wandelnet verspreid over het jaar een of meer nieuwe NS-wandelingen. Sinds zomer 2022 zijn er 45 NS-wandelingen. Recent gepubliceerde routes zijn: Valkenburg aan de Geul (juni 2022), Duinen van Zoutelande (2021) en in 2019 waren dat: Blauwe Kamer Rhenen, Gein en Vecht, Helderse Duinen en Krickenbecker Seen. NS-wandelingen die zijn vervallen, worden omgedoopt tot OV-stapper (zie hieronder). De enige uitzondering vormt NS-wandeling Park Lingezegen (vervallen in juli 2022); deze is niet beschikbaar als OV-stapper.
Wandelnet biedt de vervallen NS-wandelingen aan als OV-stapper. Routebeschrijving, kaart en markering worden alleen bijgewerkt als we een melding krijgen. Het routedeel dat een LAW, Streekpad of wandelnetwerk volgt, wordt uiteraard gewoon onderhouden. Maar het deel dat speciaal gemarkeerd werd voor de NS-wandeling, wordt niet meer actief onderhouden. Volg een OV-stapper dus nooit alleen op de markering, maar gebruik de routebeschrijving, het kaartje en/of de gps-track. Voor een OV-stapper moet je dus iets avontuurlijker zijn ingesteld.
De meeste routes kunnen worden ingekort. Soms is het mogelijk om een stukje af te snijden, soms kan de route halverwege worden afgebroken bij een bushalte of een station. Kijk hiervoor in de routebeschrijving van de betreffende NS-wandeling of OV-stapper.
Als honden verboden zijn bij een NS-wandeling of OV-stapper, dan geven we dat aan in de inleiding van de routebeschrijving. Staat er niets over de hond vermeld, dan mag de hond aangelijnd mee. Soms zijn honden op een klein deel van de route niet toegestaan. Dan geven we in de tekst en/of op de kaart een alternatief aan. Een overzicht van alle NS-wandelingen en OV-stappers waar de hond wel of niet (aangelijnd) mee mag, staat hier.
Helaas zijn de NS-wandelingen niet met een scootmobiel of rolstoel te volgen. Kenniscentrum Groen en Handicap geeft informatie over routes met rolstoel en/of scootmobiel, zie hier.
Zoveel kinderen, zoveel wensen... het is moeilijk om algemene uitspraken te doen over het wandelen met kinderen. Hun leeftijd en conditie verschilt. Ook met buggy's en kinderwagens zijn er verschillen: een wandelwagen met grote wielen kan meer aan dan een buggy met kleine wieltjes. De ene wandelaar vindt het geen probleem om een wagen over een drassig bospad te duwen of over een hek te tillen. Een ander geeft juist de voorkeur aan een verhard bospad of een asfaltweg.
NS-wandelingen zijn kant-en-klare routes: beschreven en gemarkeerd van a tot z. Je kunt ze in één dag lopen (gemiddeld 15 km) en krijgt informatie over openbaar vervoer, inkorten van de route en over de horeca. Een NS-wandeling is een goede manier om kennis te maken met een Lange-Afstand-Wandelpad (LAW) of Streekpad. Wil je eens een meerdaagse route uitproberen, kies dan voor een 2-daagse OV-stapper. In de beschrijving geven we tips voor een overnachtingsadres. Als je het leuk vindt, kun je vervolgens een paar etappes van een LAW of Streekpad lopen. Maar: het lopen van een LAW vraagt wel meer zelfredzaamheid. Je kiest zelf een traject en een bepaalde afstand, zoekt de verbindingen voor openbaar vervoer uit en gaat op zoek naar de overnachtingsadressen.
Eens per maand stuurt Wandelnet de nieuwsbrief uit. Daarin vind je leuke wandelroutes, nieuws en actualiteiten over wandelen. Schrijf je in en ontvang de nieuwsbrief maandelijks!
Wandelpaden zijn kwetsbaar. Dat merk je vaak niet als je een mooie wandelroute loopt, maar door spoor, wegen en bebouwing kunnen wandelroutes zomaar verdwijnen of saai en onaantrekkelijk worden. Help je mee om wandelroutes te beschermen en te onderhouden?
Help jij mee? Geef aan Wandelnet, samen beschermen en onderhouden we wandelroutes.
Als wandelaar een extra stapje zetten? Word vrijwilliger bij Wandelnet en maak het verschil in het veld.
Wandelen kan je overal doen, zomaar op geluk. Maar met een wandelgids weet je zeker dat je niets mist!
Klopt een wandelroute niet meer of kom je onderweg een barrière tegen? Meld het via Meldpuntroutes.nl.