Wandelnet | Barriéres

Wegbarrières

Autowegen kunnen onneembare barrières vormen voor wandelaars.

Problemen op wandelroutes

Tijdens het recreëren stuiten we steeds vaker op drukke wegen die we niet kunnen of mogen oversteken. Vanuit het perspectief van de automobilist is een vlotte doorstroming van het verkeer belangrijk, maar voor wandelaars is dit een slechte zaak. Uitbereidingen van het wegennetwerk veroorzaken regelmatig problemen op bestaande wandelroutes.

Inzet Wandelnet

Wandelnet zet zich op landelijk, in de provincies en lokaal in om barrièrevorming te voorkomen. Bijvoorbeeld door mee te praten over mogelijke oplossingen voor wandelaars. Hierbij dragen we goede voorbeelden van elders toegepaste werkende oplossingen aan. Ook wijzen we op het feit dat er in sommige plannen te weinig rekening wordt gehouden met wandelaars.

Foto oversteek N318.png

De autoweg als barrière

Of een autoweg een barrière vormt voor een wandelroute hangt af van verschillende factoren:

  • De behoefte aan verbinding: Als een dorp bijvoorbeeld van de groene ruimte wordt afgesneden door een autoweg vormt deze weg een duidelijke barrière. 
  • De routestructuren: Als een autoweg bestaande wandel of fietsroutes doorsnijdt, vormt het een barrière.
  • De beschikbare alternatieven: Als er op een autoweg veel mogelijkheden zijn om de autoweg te kruisen op korte afstand van elkaar, blijft de mate waarin deze weg een barrière vormt beperkt. Echter, wanneer er bijna geen mogelijkheden tot kruisen zijn, vormt de weg wel een aanzienlijke barrière.
HvdV 20070606-02 kruispunt Kranenkampsweg  met N348 Deventer Raalte oversteek Marskramerpad  LAW 3-1

Richtlijnen maaswijdte

CROW, het nationale kennisplatform voor onder andere infrastructuur, heeft richtlijnen ontwikkeld voor de maaswijdten in het netwerk van wegen en paden voor langzaam verkeer. De publicatie biedt praktische instrumenten om het ontstaan van barrières zo veel mogelijk te voorkomen. Verder draagt de publicatie ook oplossingen aan voor het oplossen van bestaande barrières, bijvoorbeeld door het gebruik van tunnels of bruggen. Wandelnet heeft bijgedragen aan de publicatie door te participeren in de werkgroep en zich hard te maken voor de belangen van wandelaars. In 2024 zal de publicatie worden geactualiseerd

Lees meer
Foto ecoduct A50.jpg

Nieuws voor professionals

  1. Oranjesluizen afgesloten.jpg

    7 juni 2023 om 09:00 Ernst Koningsveld

    Oranjesluizen Amsterdam weer open voor wandelaars

  2. Semi-verhard Kerkepad naar Cabouw © Wandelnet

    23 mei 2023 om 09:00 Derk van der Laan

    Provincies, maak werk van toegankelijker landschap!

  3. Amsterdam, fiets-- voettunnel bij centraal station.jpg

    25 april 2023 om 11:00 Derk van der Laan

    De 15-minutenstad verder in praktijk brengen

  4. BLK-Wandelnaarjewerkdag-323 © Binne-Louw Katsma.jpg

    24 maart 2023 om 09:00 Derk van der Laan

    Grotere stappen in de Haagse lobby gemaakt

Blijf op de hoogte!

Eens per maand stuurt Wandelnet de nieuwsbrief uit. Daarin vind je leuke wandelroutes, nieuws en actualiteiten over wandelen. Schrijf je in en ontvang de nieuwsbrief maandelijks!

Inschrijven

Help jij mee?

Wandelpaden zijn kwetsbaar. Dat merk je vaak niet als je een mooie wandelroute loopt, maar door spoor, wegen en bebouwing kunnen wandelroutes zomaar verdwijnen of saai en onaantrekkelijk worden. Help je mee om wandelroutes te beschermen en te onderhouden?